måndag 1 november 2010

Heej

Första veckan gick väldigt fort, redan första dagen tidigt på morgonen var det dags att åka ut. Sen dess har det varit full rulle och det gillar jag.

De första dagarna i veckan var vi mycket på Lilla Varvsgatan som ligger nära kontoret. De håller på att anlägga en ny väg där och vi satte ut järn med GPS där kantsten skulle vara. Vi satte även höjd, detta gjorde vi med avvägningsinstrument.

Jag har fått vara med på andra små utsättningar som brunnar, träd, fjärrvärme och staket.
Det har även blivit avvägning var på ett annat ställe i Lomma och avvägde sex stora peglar som är tillfälligt ditsatta, detta för att se hur marken sätter sig. Tanken är att avväga där två gånger i veckan tills man ser att marken är stabil. Under tiden fyller de på med massor som ska packa marken, när man sedan ser att marken är stabil för en viss tyngd tar man bort peglarna och byggandet kan börja. Var även på ett annat ställe i Lomma och avvägde även där för att se hur marken sätter sig. Avvägning är det moment jag känner jag måste träna på, vet inte hur jag kan röra till det så i huvudet.

På inmätningssidan har det också blivit en del, det har varit med GPS och totalstation inne i stan där byggnader har skymt för satelliter.

Nu börjar en ny vecka men nya utmaningar! Kommer blogga lite oftare nu i fortsättningen.

Ciao

2 kommentarer: