måndag 13 december 2010

Vecka sju


Blivit en del spillbrunnar inmätta, både lockhöjd och vattengången. Det luktade inte hallon när man skulle sträcka ner tumstocken i brunnen. Som tur är har jag varit täppt i näsan och kände inte mycket av det.

Fredag tillägnad Peab Grundläggning

Vi var ute i Sandby och skulle sätta ut borrplintar. Jag fotade hela förloppet och hade en himla bra idé om att här skulle jag filma. Men det glömde jag! Hann dock med att filma när de borrade det 3 meter djupa hålet som sedan fylldes med betong. Bättre det än inget klipp alls så här är det!




3 m djupt och 2,5 diameter

Bandaren som borrade hålen
















Betong fylls på och slangen som är i är
på bilden vibrerade så inga luftrum
skulle bildas i betongen


Man ser bara antydningar till det cirkelformade armeringsjärnet,
därefter stack man ner 5-6 armeringsjärn längs ringen på insidan

Här markerar jag i betongen där bulltgruppen skulle placeras

Den sista touchen så att allt hamnat rätt i både plan och höjd

En borrplint är till för att stabilisera ytter- och bärande vägar. Det var lite meckigt att få det att stämma inom toleransen på alla fyra bultarna, ju mer man drog och flyttade så sjönk under utsatt höjd. Men när man kom in i det lärde man sig knepen.

Detta var ett moment jag tycker är skoj, man får läsa ritningar, tänka till på bästa sätt och vara noga det tyckte jag var roligt!


4 kommentarer: